måndag 10 december 2012

Lucka 10 Adventsnötter

Nötter hör julen till!

Nötter och frön är väldigt nyttiga. Fulla av energi och näring.

Nötter sätts samman med ord som antioxidanter, vitaminer, mineraler, nyttiga fetter och fibrer.
"Mirakelmedel för din hälsa"

Självklart vill jag bidra med ett gott nötrecept


Kryddiga adventsnötter:


200 g blandade naturella nötter till exempel: cashew,-, pistage-, valnötter, mandlar och jordnötter.
1/2 msk smör
1/2 tsk kanel
1/2 tsk ingefära
1/2 tsk chilipulver
1/2 tsk salt
1/2 tsk sesamfrön
några droppar flytande honung


Gör så här: 

  • Låt smöret smälta i en tjockbottnad kastrull. 
  • Lägg i nötter och kryddor. 
  • Blanda ordentligt och värm tills nötterna är rostade. 
  • Serveras kalla. 

Hasselnötter finns i skogen och i skogen finns det troll!
I alla fall i en del sagoböcker ;-)
Nicke Lilltroll var mitt favorit troll när jag var yngre. Programmen sändes på radion. 
Han började alla sina program med: 

"Mossa, mossa på er alla människobarn"  

 och avslutade med "Må så grankott allihopa"

Jag har den inte själv men upptäckte att den går att köpa på nätet. Jag hittade den på ginza.se
Ett bra julklappstips!


Nicke Lilltroll 
Jul CD 2003-10-28

Barnens favorit Nicke Lill-Troll firar jul! Den populära radioserien från slutet av femtiotalet. Mossa mossa på er allihopa!!!!
Läs mer Artikelnr:40379 49:-

Finns i lager
L
everanstid 1-3 arbetsdagar








”Man slutar inte leka för att man blir vuxen, 
man blir vuxen för att man slutar leka”

Kram Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar