söndag 16 december 2012

Lucka 16 Kola

Tredje advent
Tiden av väntan är snart över


För er som känner mig vet nog att jag tycker om traditioner, men jag tycker samtidigt om nyheter och utveckling. T ex så har snöbollslyktan sin givna plats på hyllan i köket varje år, det är jag inte beredd att ändra på. Hemmagjord kola till jul är också en tradition, men där prövar jag gärna en annorlunda och ny variant.

Här är receptet på  en "nyttigare" variant av julkolan: 
Chokladkola med mandel och kokospalmsocker

Du behöver:
100 g osaltat smör
2 dl kokossocker (finns att köpa i välsorterade hälsobutiker t ex på nätet)
1 msk kakao
1/2 dl agavesirap (finns att köpa på ICA)
1 - 1,5 dl mandelmjöl
1 tsk kokosnötmjöl
1 tsk fiberhusk (kan uteslutas)

Så här gör du:
1. Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull och koka upp under omröring.
2. Låt koka några minuter tills smeten tjocknat något.
3. Slå upp smeten på oljat bakplåtspapper och bred ut den till en kaka, låt kallna.
4. Skär kolan i bitar. Vira in varje bit i smörgåspapper.
5. Förvara kolan i kylskåpet.


"You just gotta ignite the light, and let it shine"

Kram Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar