torsdag 13 december 2012

Lucka 13 Lussebullar

Lucia dagen!

De vackraste luciatågen jag har sett är de som Nea har deltagit i! Alla de luciatågen sitter som guldstjärnor både i mitt hjärta och mitt minne <3
Sångerna och ljusen ger en stämning som är obeskrivlig när man är med om det!



Jag såg ett annat luciatåg för några år sedan, på Globen, tillsammans med goda vänner från Sandefjord. (De fick biljetterna av oss i bröllopspresent). Det var världens största luciatåg med ca 1400 barn/ungdomar som deltog i luciakonserten. Det var också mäktigt!

Lucia dagen innebär såklart också lussebullar.
Här är ett "nytt" recept (Paleo kost=stenålderskost) Förvånansvärt goda!

Du behöver (18 st)
8 ägg
1 dl honung
2 dl kokosmjölk
2 dl kokosmjöl
100 gram kokosfett
1 g saffran (2 pkt)
4 tsk bakpulver

5 msk fiberhusk

1 ägg till pensling
Russin till dekoration

Så här gör du
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Vispa ägg och honung riktigt poröst. 
  • Smält kokosfett och blanda ner. Häll i kokosmjölken. 
  • Rör ner alla torra ingredienser och blanda väl. 
  • Låt svälla i 5 min.
  • Klicka ut degen i muffinsformar och pensla med ägg. 
  • Stick i russin.
  • Grädda i mitten av ugnen ca 20 min

Skriv det i ditt hjärta,
att varje dag är årets bästa dag.
Ralph Waldo Emerson (1803-1882)

Nu tändas tusen juleljus
Kram Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar