onsdag 19 december 2012

Lucka 19 Kryddiga nötter

Julen då och nu...
När jag var barn bodde jag på landet och såg ibland hur tomten kom gående eller åkandes på en kälke med en fackla i handen. Idag har jag kvar den stämningsfulla känslan inom mig och hoppas att jag har fört över den känslan till min dotter.


Midvinternattens köld är hård, 
stjärnorna gnistra och glimma. 
Alla sova i enslig gård 
djupt under midnattstimma. 
Månen vandrar sin tysta ban, 
snön lyser vit på fur och gran, 
snön lyser vit på taken. 
Endast tomten är vaken.
(Viktor Rydberg)


Sitta framför en brasa och äta lite nötter, det är riktigt mysigt. Du ska få ett riktigt enkelt recept på nötgodis. 




Nötgodis
2 äggvitor
5 dl valfria nötter
1 tsk krydda (välj själv, ex chili, kanel, pepparkakskrydda, grillkrydda osv)

Vispa äggvitorna lätt och rör ner kryddorna. Blanda ner nötterna. Rör om, sprid ut i långpanna och rosta i ugn 15-20 min i 200 grader. Rör om då och då.








Jag bär i mig en del av alla dem jag mött. 
Lord Tennyson








Stora, varma kramar Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar